האם שילוב קריירה, אימהות ונשיות אפשרי?

careermomהמילה קרייריסטית לגבי אישה נתפסת בעיני רבים כאשה אגרסיבית, המוכנה לדרוך על גוויות ובלבד שתשיג מטרותיה. אבל למעשה בספרות המקצועית קריירה אצל גברים ונשים כאחד הוא מושג בו אנו מנסים לתאר אתה התפתחות המקצועית שלנו במהלך חיינו. המושג קריירה אינו מתאר בחירת מקצוע בלבד, הוא מתארגם עיסוקים בשעות הפנאי, עיסוקים בתפקידנו השונים בקהילה (כמתנדבים) ולמעשה במעגלי החיים השונים (בית ומשפחה, חברה וקהילה, לימודים ועבודה). כשמדובר בקריירה מדובר בתהליך מתמשך לאורך חיינו המורכב משלבים שונים ומבחירות מרובות. בעידן של היום אנו מדברים על שנויים בקריירה, קריירה שניה ושלישית. מדובר על כחמש או שש בחירות מקצועיות במהלך החיים במאה העשרים ואחת.

 

הקריירה תופסת מקום משמעותי ובעייתי עבורנו. המקצועות בהם אנו בוחרים ועוסקים היום לא יהיו אותם מקצועות בעוד כעשר או עשרים שנה. מקצעות כמו קלדנות בהם עסקנו בעבר נעלמים, גם אנחנו כנשים נעבור תהליכי התפתחות שונים. מבנה המשפחה משתנה. יותר ויותר נשים מפרנסות יחידות. התפקיד המסורתי של הגבר כמפרנס עיקרי נעלם והולך וכתוצאה מהתהליכים החברתיים והתעסוקתיים הקריירה תופסת מקום משמעותי ובעייתי עבורנו. אחת הדרכים להתמודד עם הקונפליקטים בקריירה הוא על ידי ייעוץ תעסוקתי.

אין די במבחנים ובתרגילים שונים לבדוק את התאמתנו למקצועות שונים שכן המקצועות היום משתנים בקצב מהיר. חשיבות גדולה יותר צריכה להינתן לסגנון החיים שלנו, למאפייני האישיות שלנו, לאילוצים הסביבתיים. הרבה הדילמות המעסיקות אותנו כנשים לגבי קריירה, הנובעות מהקשיים למימוש הזהות המקצועית שלנו, בשל אותן תפיסות סטריאוטיפיות המלוות אותנו: "אם תלמדי יותר מדי לא תמצאי חתן"," אשה צריכה למצוא בעל עשיר שיכול לפרנס אותה", אלה הם מקצת מהאמירות שאותם אנו שומעיםמאימותינו שאמנם ברוב המקרים גם אם עבדו הרי שהדבר היה בגדר קריירה משנית.

גם היום כשמדובר על משפחות כפולות קריירה ועל הקונפליקט של בית קריירה כקונפליקט הקיים אצל גברים ונשים כאחד, עדיין אנו הנשים בגילאים השונים ובשלבים השונים של ההתפתחות המקצועית מתמודדות עם שאלות בסיסיות :מי נשאר בבית כשהילד חולה? מה קורה כשאני נאלצת להשאר בעבודה שעות נוספות ואינני מצליחה להגיע לארוחת הערב? מה קורה כאשר אחד מבני הזוג נאלץ לעבור למקום עבודה אחר, בעיר אחרת במקום אחר?

מה תרצי להיות כשתהיי גדולה? זו שאלה שמלווה את כולנו מאז שאנו זוכרים את עצמנו. גברים ונשים כאחד. בשלב הראשון של חיינו שנקרא על פי תאורטיקנים בתחום הפסיכולוגיה התעסוקתית שלב הפנטזיה, אנו משתעשעים עם החלומות שלנו. להיות שוטר, להיות מורה. (זהו גם הזמן שתפיסות סטריאוטיפיות צצות ועולות אצל ילדים מהמושפעים מהסביבה, טלויזיה וכו" וכאן החשיבות שלהחנוך והסביבה בעקירת תפיסות אלה.) זה השלב בהתפתחות המקצועית שלנו בו עדיין איננו מציאותיים בבחירות שלנו. אולם האם הפנטזיה מזיקה גם בשלבים האחרים שלההתפתחות המקצועית שלנו? השלב הבא הוא שלב החקירה בואנו לומדים להכיר את עצמנו, הכישורים שלנו (מה אנחנו יכולים לעשות), הנטיות (מה אנחנו אוהבים לעשות), הערכים (מה חשוב לנו לעשות) וההעדפות שלנו, רק בשלב השלישי אנחנו לומדים לגבש וליישם את הזהות המקצועית שלנו.

השלבים האלה חוזרים במשך חיינו, והשאלה של"מה אהיה" מלווה אותנו לאורך כל הזמן יחד עם הפנטזיות והחלומות. מפגשים עם אנשים שהצליחו להגשים את חלומם מעוררים בנו שאלות ומחשבות. עוד בשנות ה – 70 הדגיש הפסיכולוג לוינסון שחקר את תהליך ההתפתחות המקצועית של הפרט, את חשיבות החלום להתפתחות המקצועית של האדם. מחקרים שנעשו מאוחר יותר מצאו שאנשים שהציבו לעצמם חלום השיגו יותר אולם נראה שנשים יותר מגברים אינן מרשות לעצמן ללכת עם החלום עד להגשמתו, ומוותרות עליו בקלות רבה מדי. שינוי קריירה, קריירה שניה ויותר נראים כמעט כבלתי אפשריים להרבה נשים.

תמונה ע"י Photostock. מאת ד"ר שושנה הלמן

 

צרו עימנו קשר

צרו עימנו קשר ונחזור אליכם בהקדם.
גישור ולימודים: 054-2428088, גישור ותיאום הורי 054-4956773, לימודים והדרכה: 054-4768892
דוא"ל: [email protected]
או באמצעות מילוי הטופס הבא:

    שדות חובה למילוי: *