מחזור החיים המשפחתי ואיכות החיים

cycleמחזור החיים המשפחתי שלנו הינו רצף התפתחותי מתמשך. כאשר כל שלב ושלב מאופיין במאפיינים ייחודיים מהם נגזרים האתגרים המשמעותיים של חיינו. אופן התמודדותנו עם כל אחד מהאתגרים שמאפיינים שלב מסוים , משפיע באופן ישיר על היכולת שלנו להתמודד עם השלבים הבאים ברצף. מעבר טוב בין השלבים מסייע לנו בשלב הבא. שלב בעייתי ולא פתור מפריע לנו בהמשך. על כן, הכרה טובה של מחזור החיים תאפשר לנו איכות חיים טובה יותר.

 

הפסיכולוגיה ההתפתחותית מציעה ארבע תיאוריות מרכזיות להסבר ההתפתחות של הילד

(CRAIN, 1992 מתוך סולברג.ש. 1996):

  • התיאוריה הפסיכואנליטית או הפסיכו-דינאמית, הקשורה בשמו של זיגמונד פרויד ובשמה של ביתו אנה פרויד
  • התיאוריה הפסיכולוגית-חברתית של אריק אריקסון
  • התיאוריה הקונטיבית של ז'אן פיאז'ה
  • התיאוריה הביהייביוריסטית ותורת הלמידה

התיאוריה הראשונה מדגישה את הופעתם של כוחות יצריים על התנהגותו של האדם והיא מתמקדת בעיקר בקונפליקטים שיכולים להתעורר בגלל תכנים בלתי מודעים. השנייה, מרחיבה את היריעה ומציגה את האינטראקציה שבין מרכיבים ביולוגיים, פסיכולוגיים וחברתיים-תרבותיים בכל אחד משלבי ההתפתחות שמתקופת הינקות ועד הזקנה. המודל ההתפתחותי של פיאז'ה מקרב אותנו לדרך שבה הילד תופש את העולם באמצעות המערכת הקונטיבית ואת השינויים שחלים בתפקודו הקונטיבי במהלך שלבי ההתפתחות. האסכולה האחרונה, מדגישה את השפעתם של משתנים סביבתיים ותופשת את התנהגות האדם בצורה מכניסטית, לפי דגם של גירוי-תגובה ולאור השפעתם של ניסיונות העבר.

מאמר זה מרכז את השלבים השונים במחזור ההתפתחות ואת המאפיינים והאתגרים העיקריים של כל שלב ושלב.

מה מאפיין את מחזור החיים?

1. אדם ממשיך את התפתחותו לאורך כל חייו.

2. מחזור חיי האדם מתחלק לשלבים. כל שלב שונה מקודמו.
3. החלוקה לשלבים נעשת ע"י תקופות מעבר, שלעיתים מלוות במשבר.
4. תקופת מעבר מאפשרת צמיחה.
בכל שלב ושלב ישנו דגש על משימות התפתחותיות אחרות. בכל שלב מתנסים באתגרים התפתחותיים שונים, כגון – התרוקנות הקן ודאגה להורים המזדקנים.

השלבים במעגל החיים

1. נישואין וזוגיות

2. הולדת ילד ראשון
3. התרחבות המשפחה – לידת ילדים נוספים
4. משפחה עם הצעירים המתבגרים
5. התרוקנות הקן
6. גיל פרישה – גיל הביניים
7. הזקנה – גיל הזהב

שלב 1 – נישואין וזוגיות – בניית הזהות הזוגית, הינה המשימה המרכזית במחזור החיים של המשפחה. תחילה כל אחד חווה עצמו, כשלם שמקיים יחסים עם שלם אחר. ביצירת הזוג כל אחד הופך לחלק מתוך שלם. על כן, ישנם קונפליקטים והתלבטויות וקיים צורך ליצור חוקים חדשים, שמייחדים את הזוג וייצרו סגנון ייחודי.
אי גיבוש הזהות הזוגית, מקשה על השלבים הבאים בהתפתחות המערכת המשפחתית ובאופן התנהלותה.

שלב 2 – הולדת הילד הראשון – בשלב זה לזוז תפקיד של זוגיות ותפקיד של הורות. על בני הזוג לגבש ולהגדיר את החלום הזוגי כיחידה נפרדת ואת הגבולות שבין הזוג לבין היחידות הקודמות (משפחות המוצא). האתגר בשלב זה הוא בבניית גבולות בריאים וברורים שמאפשרים אוטונומיה, פרטיות ואינטימיות.
הקשיים בשלב זה הינם:

  • להיעדר היפרדות ממשפחות המוצא (קושי ליצור גבולות חדשים עם הסביבה)
  • מעבר לשלב ההורות לפני בניית הזוגיות
  • שילוב בין זוגיות לבין הורות
  • הגדרת חלוקת תפקידים בין ההורים ביחס לילדים (של מי האחריות?!)
  • ירידה בחשק המיני/ בתשוקה

שלב 3 – התרחבות המשפחה – לידת ילדים נוספים – בשלב זה מצטרפים ילדים נוספים למשפחה.
המשימות הן:

  • בניית גבולות מתאימים בים ההורים לילדים ובין הילדים לבין עצמם (שימו לב – ההורים הם לא חברים של הילדים)
  • בניית גבולות גמישים – כיצד על ההורים לא להיות פתוחים מדי ולהתאים עצמם לגמרי לסביבה ומנגד איך לא להיות נוקשים מדי. זהו שלב שבו עוברים נציגי המשפחה לסמכות אחרת (גן, בית-ספר, חוגים), המשפחה בודקת ונבדקת ע"י העולם והיא בוחנת עד כמה היא דומה או שונה משאר הסביבה.
  • יצירת האינדיבידואציה של האחים. כיצד להיות נפרד אך משתייך.
  • ההורים עסוקים בנושאים כמו קריירה, הצלחה מקצועית, שייכות למשפחה המורחבת. הקשיים הינם סביב חלוקה בין בית לעבודה וחלוקת המשאבים בין הילדים. כאשר, הדגש הוא על הזהות המשפחתית של הזוג.

שלב 4 – המשפחה עם הצעירים המתבגרים – ילדים מתבגרים יוצרים "סערות" בבית. המתבגר נתון בסערות רגשיות ובוחן את כישוריו ביחסים החברתיים, המיניים והחשיבתיים. המתבגר חצוי מחוץ למשפחה וחציו בפנים. לא שייך למערכת הילדים וגם לא למערכת ההורים. כאשר השאלות שמעסיקות את ההורים קשורות לסמכות ההורית ומקומם מול המתבגרים.
במידה וההורים לא עשו עבודה מספיק טובה מול ילדיהם בשלבים הקודמים, התנהגותם עם המתבגרים תיתפש כניסיון לפרובוקציה, מרד…
הקשיים בשלב זה קשורים ליכולת להכיל את מקום המתבגר, ובמקביל זוג ההורים, צריך להמשיך בחייו, להתעסק בקשיים בזוגיות הממשיכים לבעבע, בשחיקה, בעייפות, בירידה בסקרנות…
בשלב זה המשימות הזוגיות הן מאתגרות ומצריכות שורשים עמוקים.

שלב 5 – התרוקנות הקן – כיום אנו עדים לתחילת גיל ההתבגרות בגילאים צעירים ביותר ולהתארכות בשלבי ההתבגרות. יש והילדים פונים למסלול עצמאי ויוצאים מהבית לאחר הצבא/הלימודים ויש שהם נשארים בבית ההורים "הילד בן 30 ויש לו חום גבוה"….
הקשיים שעומדים בפני בני הזוג בשלב זה הינם:

  • במקביל למשבר גיל הביניים שמתרחש בני הזוג, נושאים בתפקיד הטיפול בהוריהם. דבר המטיל מעמסה ריגשית קשה.
  • התמודדות עם בית ריק מילדים וחזרה לחיות כזוג. מצב המעלה שאלות כגון – האם נשארו דברים משותפים?, איך למלא את חלל הזמן?, האם עדיין אוהבים? – צריך לעבור לאהבה בוגרת – מודעת. האביר עם הכרס והקרחת.
  • יש ירידה בריגוש המיני
  • ישנה עליה בבדידות

שלב 6 – גיל הפרישה – גיל הביניים – קורה לעיתים קרוב לשלב התרוקנות הקן במקביל למשבר גיל העמידה, שינויים בריאותיים והורמונאליים ותישאל השאלה עד כמה הנישואין יציבים?
האתגרים בשלב זה נוגעים בנושאים הבאים:

  • עד כמה מרגישים חיוניים?
  • יצירה של קריירה שנייה
  • התעסקות עם הנאות החיים, התנדבות
  • או הזדקנות וחוסר יכולת?

שלב 7 – הזקנה – גיל הזהב – סימן התמודדות עם בגידת הגוף, מחלות, מוגבלויות כרוניות, מוות בן/בת זוג וחברים. התמודדות עם משמעות הקיום ומימוש בחיי היום יום.

מקורות

——————————————————————–

1. סולברג.ש. 1996. פסיכולוגיה של הילד והמתבגר – מבוא לפסיכולוגיה ההתפתחותית. ירושלים:מאגנס משכל.

מאת פנינה רוזנברג מתמחה בטיפול זוגי ומשפחתי בבינינו
וליאת רמתי-נבון מנהלת סניפי מרכז בינינו

צרו עימנו קשר

צרו עימנו קשר ונחזור אליכם בהקדם.
גישור ולימודים: 054-2428088, גישור ותיאום הורי 054-4956773, לימודים והדרכה: 054-4768892
דוא"ל: [email protected]
או באמצעות מילוי הטופס הבא:

    שדות חובה למילוי: *