גברים מתמהמהים ונשים בשלות – טיפול זוגי בפסיכותרפיה גופנית

slow menבשנים האחרונות, ניכר שינוי דרמטי באפיון הפונים לטיפול זוגי. בעוד שפעם הרוב המוחלט של הזוגות המגיעים לטיפול היו זוגות במצבי משבר כתוצאה מבגידה, שיגרה, רצון לגירושין או טראומות, כיום ניתן לראות כי מגיעים לטיפול זוגי יותר ויותר זוגות לפני נישואין והתמסדות.

לא מעט מן הזוגות האלו עונים על ההגדרה בכותרת המאמר – גברים מתמהמהים ונשים בשלות. הגדרה זו מתאימה לגברים בני 35+, אשר לא ממהרים להתמסד ולהביא ילדים מסיבות שונות ונשים בנות 30+ המרגישות בשלות להתמסד ולהיהפך לאמהות.

בתור מטפל זוגי באמצעות פסיכותרפיה גופנית ביודינמית (המתייחסת לדינמיקה הגופנית, האנרגטית והנשימתית ועובדת איתה במקביל לטיפול הזוגי הוורבלי, ובנוסף, נעזרת בטיפול גם בתרגילי גוף- נפש ודמיון מודרך), להלן תיאור מקרה של זוג מייצג לנושא זה ודרכי הטיפול, ההתמודדות ואפשרויות הסיוע לזוג.

דניאל, סמנכ"ל בחברת הייטק בן 36 ובת זוגו בשנה וחצי האחרונות, סיגל, עורכת דין בת 34 . הם הכירו דרך חברים ולאחר מספר חודשי הכרות והתאהבות, עברו להתגורר יחד.

הם הגיעו לטיפול לאחר תקופה של מספר חודשים רצופי ריבים ומתחים וכאשר התרווחו בכורסאות ויכלו לאט לאט לתקשר, מתוך מקום של הקשבה. עלתה תמונה החוזרת על עצמה במקרים רבים: דניאל, למרות גילו, עדיין אינו מרגיש בשל ואינו רוצה להציע נישואין ולהפוך לאב, ולעומתו, סיגל, כבר מטפסת על הקירות מרוב בשלות להפוך לרעיה ולאם.

השלב הראשוני בטיפול הוא להצטרף לזוג וליצור תחושת ביטחון ואמון עם כל אחד/אחת ועם הזוגיות. לאחר המפגש הראשון, נוצרה כימיה טובה שאפשרה לכל אחד לספר על עצמו, מאיזה בית הוא הגיע, מה סיפור חייו בקצרה, איך הוא רואה את הקשר הזוגי, מהן האיכויות של בן הזוג, מהם חסרונותיו ומה הוא/היא באמת רוצים בחיים ובזוגיות.

מה עושים כאשר יש רצונות שונים? צרכים שונים? בהרבה מקרים ניתן להגיע לשביל האמצע. דניאל וסיגל, למשל, הגיעו לשביל האמצע בנושאים רבים: הם עברו לדירה משותפת הממוקמת בין מקומות העבודה שלהם, דניאל לא מעשן בבית שכן זה מפריע לסיגל, וכן בעוד נושאים מהותיים הקשורים לאופיים המנוגד – סיגל מלאת חיים ותקשורתית, עם הרבה חברים וחברות, בעוד דניאל מופנם יותר ומסתפק בחבר נפש אחד. בכל הנושאים הם הסתדרו כולל ברובד התקשורתי, הכלכלי והמיני, אבל…

דניאל לא ממהר לשום מקום ופשוט לא רוצה לוותר על החופש שלו, למרות שהוא אוהב מאוד את סיגל והיא, לעומתו, כבר משתוקקת להתחתן ולהביא ילדים וממש מעוניינת שזה יהיה עם דניאל.

לאחר מספר פגישות בהן עלה שוב ושוב הקונפליקט בין הרצונות והצרכים שלהם וכשהמקום הוורבלי כבר מוצה, כולל תרגילי אימגו, שבהם בני הזוג ישבו זה מול זו ותרגלו הקשבה ושיקוף של מה שהם שומעים מבן/בת הזוג, עברנו לתרגול בעמידה זה מול זו, תוך התבוננות עמוקה בעיניים, הרגשת הצורך והרצון של בן הזוג והפנמתו ע"י האינטימיות שנוצרה.

במהלך התרגילים האלו והבאים, אני מוצא שמקומי בתור המטפל הוא להיות גלגל שלישי, נראה ולא מורגש, ולאפשר לזוג להיות בקשר פתוח ואינטימי, כאילו איני שם לידם, ויחד עם זאת להיות מדריך, מתבונן, משקף, המסייע בתהליך.

לאחר 5 או 6 פגישות , דניאל וסיגל הרגישו שהם יכולים להתחבר ולהרגיש לעומק את הצורך והרצון של בן הזוג במקביל לצורך שלהם. השלב הבא היה להוסיף מספר תרגילים עמוקים מעולם הפסיכותרפיה הביודינמית ואחד מהם הוא דמיון מודרך המביא לחיבור עמוק לנרטיב של בן הזוג:

במפגש השביעי בקשתי מהם לשבת אחד מול השני, לעצום עיניים ולדמיין את ההורים של בן הזוג מאחוריהם, ביקשתי מסיגל לדמיין מאחורי צד ימין שלה את דוד, אבא של דניאל ומאחורי צד שמאל שלה את רות, אמו של דניאל ולהרגיש כאילו הם הוריה שלה.(ההורים התגרשו כאשר דניאל היה בן 13, גירושים תרבותיים, אך כמובן טראומטיים עבור דניאל), ובקשתי מדניאל לדמיין מאחוריו את הוריה של סיגל, כאילו הם הוריו שלו ( נשואים 41 שנים באושר, רוב הזמן). השארתי אותם כך כ 10 דקות, כאשר אני מבקש מהם להתחבר לתחושות הגופניות המתעוררות אצלם, תוך כדי התרגיל ודימוי הורי בן הזוג כהורים שלהם !!!

סיגל הרגישה קושי עצום בגוף ובנשימה ואף חשה חרדה שעלתה בליווי דפיקות לב חזקות ומועקה ויכלה להתחבר ל"חרדת הנטישה" החזקה של דניאל ולפחד העצום שלו מהתחייבות ומהאפשרות להיפגע עקב ההתחייבות. דניאל הרגיש חום ונעימות מתפשטים בגופו, תחושת בטחון ואהבה.

סיגל שתפה ושקפה, תוך כדי דמעות את מה שחוותה ואמרה בהתרגשות לדניאל שהיא ממש יכולה להבין את הפחד שלו מהתחייבות (זו הפנמה פנימית של חווית האחר ולא הבנה רציונלית) ודניאל שיתף שהוא יכול להבין את הכמיהה שלה למשפחה ולילדים מתוך החוויה הגופנית הנעימה והבטוחה שחווה.

נוצרה בפגישה זו אינטימיות והבנת האחר באופן מאוד עמוק ומרגש. יכולתי, מתוך ההתרגשות שלי בהתבוננות על התהליך, לשקף את המפגש בין סיפורי החיים השונים ואת דפוסי המחשבה וההתנהגות השונים. קרה משהו מעבר למלים במפגש זה.

המשכנו בפגישות הבאות עם תרגילי גוף נפש נוספים, אשר קרבו את סיגל ודניאל והביאו אותם לתקשורת פתוחה ואינטימית יותר, תוך כדי הבנה עמוקה והפנמה של שני הצדדים ושל הזוגיות.

הפי אנד… (אני רומנטי ואוהב סוף טוב, למרות שבעבודה עם זוגות זה לא קורה תמיד, כמו בחיים): לאחר חודשיים, סיגל הגיעה לטיפול עם דניאל כשעל ידה טבעת אירוסין יפה ובוהקת. דניאל הצליח לעבור שינוי מגבר מתמהמה לגבר המתגבר על חרדת הנטישה שלו ומוכן להקים משפחה וסיגל עומדת להגשים את בשלותה כרעיה וכאם.

בכתיבה זו שונו פרטים והיא מבוססת על עבודה עם מספר זוגות, שעברו תהליך דומה.

מאת גבריאל שירז מטפל פרטני, זוגי וקבוצתי בפסיכותרפיה גופנית

צרו עימנו קשר

צרו עימנו קשר ונחזור אליכם בהקדם.
גישור ולימודים: 054-2428088, גישור ותיאום הורי 054-4956773, לימודים והדרכה: 054-4768892
דוא"ל: [email protected]
או באמצעות מילוי הטופס הבא:

    שדות חובה למילוי: *