איך לעבור את החג בשלום ואולי אפילו יותר מזה

sederכל אחד מאיתנו חווה לא פעם את הלחצים המשפחתיים כחלק מההיערכות לחג, במהלך הארוחה וגם לאחריה. תקופת החגים היא תקופה המלאה במטענים רגשיים, קונפליקטים, מאבקי כוחות, קצרים בתקשורת. המתחים הולכים ומתעצמים ככל שמעורבים יותר דורות במשפחה כשכל אחד מבני משפחת המוצא מביא את בן או בת זוגו המביאים איתם את משפחותיהם שלהם עם הדפוסים והמנהגים האופייניים להם.

 

באחת הסדנאות שאני מעבירה סיפרה אחת המשתתפות שלפני שנה קבלה שיתוק חלקי בפנים שהוסבר רפואית על רקע הלחץ והחרדה שהתעוררו אצלה מהשאלה היכן יעשו את החג, איפה יהיו ביתה וחתנה, איך עושים את הסדר עם אנשים חדשים שהצטרפו למשפחה ויש להם מנהגים משלהם ואוכל אחר.

אחת המשתתפות סיפרה שהתעוררה בלילות שטופת זיעה מהחרדה שאחזה אותה מהמחשבות על איך היא תתארגן, איך היא תצליח לנקות את הבית כשהנכדים נמצאים אצלה, מה תבשל, מה תקנה וכו' וכו. 

נכון שלא כולנו מקבלים שיתוק חלקי ומתעוררים שטופי זיעה קרה מחרדות החג אבל כולנו עוברים איזושהי רעידת אדמה ברמה זו או אחרת. אחד הדברים שתמיד מעלים אצלי חיוך הוא לראות כיצד חברותי וחברי שבמשך שנים שהתלוננו שאין להם אפשרות לברוח לחו"ל בליל הסדר בגלל הוריהם ממשיכים להתלונן ולעשות את הסדר בדיוק באותו אופן גם אחרי שהוריהם נפטרו. אז מה קורה כאן? כנראה ש"בכל זאת יש בו משהו", כנראה שלמרות התלונות והקיטורים ליל הסדר מספק איזשהו צורך משמעותי שיש לכולנו.

אם כבר מוכרחים, אם בגלל שלא נעים מההורים, או בגלל שרוצים לחנך את הילדים, או סתם בגלל שזה בעצם חשוב גם לנו, בואו נחשוב איך אפשר להפוך את חג הפסח לחויה שנהנה ממנה. 

אז ישבנו בבינינו וליקטנו עבורכם מקבץ של טיפים מנסיוננו הקליני. בינינו שהינה רשת קליניקות מתמחים ומומחים להדרכה הורית וטיפול זוגי ומשפחתי, מנוהלת על-ידי רונית אסיה, מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת, בוגרת התוכנית לגישות פסיכו-דינאמיות בהבנת התפתחותם של מבוגרים, בתוכנית לפסיכותרפיה, לימודי המשך ברפואה באוניברסיטת תל-אביב ומתמחה בפסיכותרפיה זוגית, טיפול מיני והדרכת מטפלים בטיפול משפחתי. רונית, כמו רבים מאנשי הצוות של בינינו, משלבת אוריינטציה עסקית וניסיון תעסוקתי עם נסיון טיפולי מהיותה, בעבר, מנהלת משאבי אנוש ורווחה בארגונים מובילים במשק. 

הנה לפניכם מה שהעלינו:

 

הניקיונות לקראת החג

הניקיונות לקראת החג הם פרויקט ענק שלא פעם נופל על חלק קטן מהמשפחה אבל דווקא משימה לא נעימה זו יכולה להיות הזדמנות מצוינת לעבודה על חלוקת התפקידים במשפחה. כהורים, יש לכם הזדמנות להשתמש בסמכות ההורית באופן שיעודד התגייסות מלאה של כל המשפחה. מתן משימות ניקיון לכל אחד והתאמת המשימה ליכולותיו ולחוזקותיו יכולה להביא לתחושת ערך ומשמעות של כל בעל תפקיד בכל גיל ועם כל מגבלה ויכולת. הילדים הקטנים יכולים אחראים כל אחד על סידור של איזור מסוים בבית. אפשר אפילו לערוך ביניהם תחרות על הסידור הכי יפה או הכי מהיר. גם מטלות פשוטות כמו ניקוי אבק או חלונות יכולים להעסיק אותם, לגרום להם תחושת מעורבות וערך ובו זמנית להקל קצת עליכם ולהוריד מעומס המטלות. אל תשכחו לתת חיזוקים על אופן ביצוע המשימה ולהראות הערכה ועניין. אם הילד ירגיש שהוא תורם תרומה שמוערכת הוא יהיה פעיל, אם הוא ירגיש מנוצל התרומה לא תהיה משמעותית ולא תתקבל בסבר פנים יפות. 

גם עידוד בין בני הזוג הוא דבר הכרחי, זכרו שאתם שותפים למטלה ואף אחד לא עובד עבור השני. תגובותיכם אחד לשני הוא הגורם שיקבע את מידת שיתוף הפעולה ביניכם ואת היכולת שלכם להנות מהעזרה זה של זו ושל שאר בני המשפחה. תמיד היו ערים לכך שכולם שמחים לעזור כשהם מרגישים הוקרת תודה ומתחמקים ממטלות כאשר הם מרגישים שהן נכפות עליהם.

 

הכנת ארוחת ליל הסדר

מעמסת הבישולים בדר"כ "נופלת" על המארחים, שעמלים לילות כימים במטבח ומגיעים לארוחת החג מותשים ו"שבעים". כמארחים, בקשו עזרה! לדעת לאפשר לאחר להעניק לך עזרה, לאפשר לעצמך להיעזר ולאחר לעזור זה הרבה פעמים יותר קשה מאשר לתת עזרה. כולנו שמחים לעזור לאחר ומכירים בחשיבות של עזרתנו אולם לעיתים רחוקות מכירים בערך ובחשיבות של הבקשה לעזרה מאחר ונתינת האפשרות לקרובים לנו לעזור לנו. בקשת העזרה מחזקת את תחושת היותי משמעותי, בעל ערך עצמי, מעצימה את העוזר ומחזקת את ביטחונו העצמי. 

מעבר לכך, בהיבט הפראקטי, כל אחד מבני המשפחה יכול לתרום מניסיונו הבישולי והארוחה הופכת לחוויה קולינרית מגוונת באווירה חגיגית אמיתית. כל אורח יכול לתרום מרכיב בארוחה כגון סלט, מתאבן או קינוח וכך כולם נהנים ממאכלים שאינם שגרתיים בשולחן המשפחתי המצומצם. יש ערך רב לכך שכל אורח ירגיש שהוא תורם ולא רק מתארח, החל מהילדים הקטנים שלרוב מרגישים מיותרים בתוך ההמולה ועד לסבתות שאחרי שנים של אירוח קשה להן לראות עצמן כאורחות פסיביות ותלויות בדור החדש. 

פעמים רבות חלק מהאורחים שאינם מקרבה ראשונה אינם מרגישים בנוח כמתארחים במשפחה רחוקה, מעורבותם בהכנות שוברת את הקרח ומאפשרת לכל אורח להרגיש שייכות ומעורבות שאינה בחסד. תנו לילדים משימות פשוטות שמאפשרות להם לבטא את היצירתיות שלהם ולחוש גאווה בתוצר – סידור של פלטת דגים או ירקות, ציפוי עוגה וסידור שולחן החג החגיגי. לגדולים יותר תנו משימות משמעותיות יותר כמו הכנת סלט פירות או אפילו עוגה בליוויכם. זוהי הזדמנות להתאמן בחניכה וליווי של הילדים, וכך ההכנות הופכות מנטל לזמן איכות משפחתי.

 

ארוחת החג

ארוחת החג נסובה סביב קריאת האגדה, דבר שפעמים רבות נתפש כמעיק ומתיש אצל חלק גדול מהיושבים מסביב לשולחן. אז יש לנו רעיון איך להפוך את סיפור יציאת מצרים לחויה מהנה:

ארוחת החג היא הזדמנות מצויינת לשיתוף בסיפור אישי שבו לכל משתתף בארוחה הזדמנות לקבל מקום ולבחור באופן עצמאי סיפור המסונן ומוצג על פי שיקול דעתו של המספר. סיפור של כל אחד מהסועדים על חוויה שבה הרגיש "כאילו הוא יצא ממצרים" או אף חוויה משעשעת שקשורה לארוחת החג, עבור המספר חווית היותו מספר והסיפור שבחר יכולים לתת לו אפשרות למצב עצמו מחדש בפני בני משפחתו, על מרכיביו היחודיים , להציג פן מסוים שעד היום אולי נימנע מלהציג בפני חברי המשפחה, ובכך לאפשר למספר לשנות את הרושם שיש למשפחה אודותיו. חוויה זו יכולה לאפשר למספר ולמאזינים משמעות חדשה באשר להווה, הזדמנות לאשר או לערער את התדמית שדבקה בו עד ליום החג. הסיפור האישי מאפשר לבני המשפחה המופנמים יותר, להשמיע את קולם, ובאותה הזדמנות המספר יכול ללמוד על עצמו, על תובנותיו ועל תפיסת עולמו ולשפר את הדימוי העצמי שלו. התהליך הזה מחזק ומעודדי אווירה של פתיחות ואינטימיות, כך מתווסף ערך נוסף לארוחת החג. 

אפשרות נוספת היא לשאול שאלות ולפרש ביחד את משמעויות ההגדה. שיח שכזה, מאפשר להעלות מגוון הסתכלויות ופרספקטיבות של כל הסועדים ולהפוך את חווית קריאת ההגדה למלמדת, לחוויתית ולמרתקת. פעמים רבות ניתן לעשות היקשים מההגדה לחיי היום יום שלנו ולהפוך את הכתוב לרלוונטי.

אל תוותרו על השירים באגדה. השירה ביחד משחררת את האוירה, מהנה ומקרבת.

אל תשכחו שארוחת החג לעיתים משלבת משפחות שונות עם מנהגים שונים ומסורות שונות, הקפידו לאפשר לכל הנוכחים לתרום לקריאה, ולשלב את כל המנהגים והאנקדוטות של כל היושבים בשולחן ולא של המארחים בלבד. המטרה היא שכל אחד ירגיש בבית.

 

הסעודה המשותפת

האכילה איננה רק צורך פיזי וקיומי, יש לה משמעויות ריגשיות רבות. מתכון לחיזוק הקשר המשפחתי – מומלץ מאוד לאפשר אווירה משפחתית שתתמקד בארוחה. תאכלו לאט!! זה יאפשר לכל אחד להנות מהאוכל ולהתייחס לסעודה כארוע מיוחד שמוקדש לו הזמן הראוי. הישיבה מסביב לשולחן והאכילה האיטית, תאפשר זמן איכות אמיתי שלכם עם עצמכם. תחשבו על כך, שבעצם אף אחד לא רודף אחריכם, ויש לכם הזדמנות לשבת עם מי שחשובים לכם באמת ולא תמיד אתם מקדישים להם מספיק את הזמן הראוי.

 

חיפוש האפיקומן

משחק חיפוש האפיקומן מהווה לא פעם, משחק תחרותי בין ילדי המשפחה – "מי שימצא ראשון את האפיקומן יזכה בפרס". מתכון לחיזוק הקשר המשפחתי – הפיכת המשחק לפעילות של חיפוש משותף תקדם שיתוף. הכריזו בראשית המשחק על כך שמציאת האפיקמון תזכה את כל המשתתפים במשחק בפרס. כל כך הילדים ירגישו שותפים למשימה, וירגישו בעלי ערך. התחרות, לעומת זאת, משמרת לא פעם, את חלוקת התפקידים במשפחה, כי תמיד יש את הילד המוצלח שמשיג ראשון ותמיד יש את הילד שלא מוצא… התחרות מעודדת מריבות בין אחים. נסו ליצור את התחרות בין המבוגרים המחביאים לילדים המחפשים במקום בין הילדים לבין עצמם. כהיערכות למשימה, תחשבו מראש על פרס שראוי לחלוק בין כל המשתתפים. 

בסיום הארוחה, עם הקינוחים, כשכולם כבר שבעים ונינוחים נצלו את הזמן לפעילות משפחתית קלילה ומהנה. הכינו חידונים ונצלו את הזמן שבו בלאו הכי קשה להתרומם מהכיסא. ניתן למצוא באינטרנט שפע של חידונים על ארץ ישראל בכלל ועל חגי ישראל בפרט. פעילות זו גם תרחיב את הידע על חגי ישראל שהולך ונעלם וגם מהווה הזדמנות לזמן איכות נוסף. הקפידו שהחידות יהיו מגוונות ברמתן ויתאימו גם לילדים הקטנים שיוכלו להביא לידי ביטוי את יכולתם ובו בעת יאתגרו את המבוגרים סביב השולחן שכבר מנומנמים מהיין והאוכל.

 

ימי החג

בימי החג רצוי להשתחרר מחובות היום יום וליהנות מחופש בחיק המשפחה. יותר ויותר ארגונים מכריזים על חופשת פסח כחופשה מאולצת – היפכו את האילוץ להזדמנות. פסח נופל על תקופה בשנה בה הכול פורח ומזג האוויר נעים ומזמין, נצלו את ההזדמנות להרחיק את הילדים מהטלוויזיה והמחשב ולנשום קצת אויר של טבע. בימים בהם אתם עייפים מהרפתקאות נצלו את הזמן למשחקי חברה בחיק המשפחה כתחליף להתבודדות מול המסך. הזמן בשנה בו כולם פנויים וחופשיים הוא נדיר, ניצרו אותו והשתמשו בו, וגם כשכבר התעייפתם נסו לזכור שיש תקופות בשנה שאתם מייחלים להזדמנויות כאלה.

 

אז שננצל את החג וההכנות לקראתו כהזדמנות לחיזוק הקשר המשפחתי….

צרו עימנו קשר

צרו עימנו קשר ונחזור אליכם בהקדם.
גישור ולימודים: 054-2428088, גישור ותיאום הורי 054-4956773, לימודים והדרכה: 054-4768892
דוא"ל: [email protected]
או באמצעות מילוי הטופס הבא:

    שדות חובה למילוי: *